top of page

מחלות לב בנשים




ב. בת 42 חשה מזה תקופה עייפות מתגברת במאמצים קלים. כאמא לילדים היא הייתה בטוחה שמדובר בעייפות טבעית של אם צעירה. היא לא ייחסה חשיבות לעייפות או לדקירות בחזה שהופיעו בהמשך בכל מאמץ, היא גם לא ייחסה חשיבות לעובדה כי היא מעשנת, עם משקל עודף ולאחר שני הריונות בהם סבלה מסכרת ויתר לחץ דם. באחד הימים באופן פתאומי חלה החמרה משמעותית בתלונותיה , והיא הבינה שאין ברירה ופנתה לחדר המיון. במיון, לאחר מספר בדיקות הסתבר לה כי היא עוברת התקף לב והיא נאלצה לעבור צנתור. במהלך האשפוז התברר כי היא סובלת מערכי סוכר וכולסטרול גבוהים, כמו גם יתר לחץ דם שלא ידעה כי סבלה ממנו.


בניגוד אולי לדעה הרווחת, מחלות הלב וכלי הדם אינן נחלתם של גברים בלבד. גם בקרב נשים מחלות לב מהוות את סיבת המוות העיקרית בעולם המערבי. על כל מקרה של תמותה מסרטן השד, מתות עשר נשים ממחלת לב וכלי דם . למודעות לגורמי הסיכון ולטיפול בהם חשיבות מכרעת במניעת תמותה והפחתת תחלואה.


בנוסף לגורמי סיכון המשותפים לגברים ונשים (כגון עישון, יתר לחץ דם, סכרת, כולסטרול, השמנת יתר וכד'), קיימים גורמי סיכון ייחודיים לנשים:


הריון בסיכון

ידוע כי נשים אשר סבלו מסכרת הריונית או מיתר לחץ דם בעת ההריון, נמצאות בסיכון מוגבר למחלות לב גם אם ערכי לחץ הדם והסוכר שלהן חזרו לנורמה לאחר ההריון.


אל-וסת מוקדמת

להורמון האסטרוגן השפעה מגינה על בריאות הלב, נשים לאחר העלמות המחזור נמצאות בסיכון שווה לגברים לפיתוח מחלת לב.


יש לזכור כי תסמיני מחלות הלב בקרב נשים רבות עלולים לתעתע. נשים רבות חוות התקפי לב ללא כאב, עם כאבים דוקרים אשר אינם מקרינים. מומלץ לכל אישה (ואדם) להכיר את פרופיל גורמי הסיכון שלה- לדעת מהו ה BMI , לחץ הדם , רמות הסוכר ופרופיל השומנים. הדבר נכון שבעתיים בקרב נשים ואנשים הנמצאות בסיכון מוגבר (מחלת לב במשפחה, יתר לחץ דם או סכרת בעת הריון, אל-וסת מוקדמת או לאחר העלמות הוסת). מעבר לידיעה וטיפול בגורמי הסיכון , כל שינוי בכושר הגופני או הופעת תסמיני אי נוחות במאמצים מצריכה בדיקה רפואית בהקדם.

bottom of page